maanantai 6. tammikuuta 2014

Japani - uudenvuodenpäivä

Japanissa joulu ei ole merkityksellinen, kun taas uusi vuosi on tärkeämpi juhla, jota vietetään usein perheen kanssa. Meidän kohdalla vuoden vaihtuminen sujui aika väsyneissä merkeissä, vaikka oltiin kyllä kaupungilla frozen yogurtilla kun kello löi kaksitoista. Muistaakseni tässä vaiheessa aloin vasta piristymään ja voittamaan aikaerosekavuutta: ruoka alkoi maistua ja olin väsynyt normaaliin nukkumaanmenoaikaan. Tärkeämpi päivä tänä vuonna oli uudenvuodenpäivä, jolloin menimme Ainin host-perheen luokse (Aini asuu siis kampusalueella, mutta tapaa host-perhettään välillä milloin minkäkin aktiviteetin merkeissä) perinteiselle uudenvuoden aterialle ja sen jälkeen shinto-temppeliin toivomaan (en sano rukoilemaan, koskapa shintolaisuus ei ole mun uskontoni :D) onnea tulevalle vuodelle.

Uuden vuoden ateriassa oli kyllä sulattelemista minulle, sushin vihaajalle, koska jo kuvista näkee, että ei siihen ateriaan paljon muuta kuulunut...


Ilmeisesti jokaisella annoksella on joku oma merkityksensä, mutta perhe ei sitä sen tarkemmin selittänyt :D



Tavallaan mua harmittaa etten tykkää sushista, koska onhan noi annokset tosi kauniita. Ei vaan voi mitään kun merenelävät ei maistu...

 Noikin siivut on kylmää kalan lihaa!!


Aterian jälkeen perheen 10v tyttö näytti meille miten origami-lintu tehdään. Sormi meni suuhun pari kertaa itse kullakin, mutta kyllä niistä ihan linnun näköisiä tuli! :)

Siinä tytön taidonnäyte, meidän iskän nakkisormet mittakaavana :D 

Ateriaa syötiin rauhassa varmaan kolmatta tuntia. Sen jälkeen lähdettiin temppeliin, joka osoittautuikin jalan jumalan temppeliksi - aika hyvä valinta tällä hetkellä kainalosauvoilla kulkevalle siskolleni! 


 Ihmisiä jonottamassa rukous"alttarille" (jos se on temppelistä puhuttaessa oikea sanavalinta...?)

Alttarille kun pääsee, niin ihmiset heittävät pari kolikkoa isoon astiaan, kilistävät tuolla punaisissa nauhoissa roikkuvia kelloja pari kertaa, sitten taputtavat käsiään ja kumartavat, kumpaakin kaksi kertaa. En muista tarkalleen tämän toimituksen merkitystä/tarkoitusta, mutta tuossa kohtaa sitten rukoillaan sitä jalkojen hyvinvointia ja luku kaksi liittyi jotenkin johonkin ykseyteen tai yhteyteen tai äh, jotain hyvää siitä seurasi... :D 


Rukouksen jälkeen ostettiin ennustukset tulevalle vuodelle. Kaikki muut saivat hyvät ennustukset paitsi minä!! Tuosta valittiin yksi tötsä ja sitä ravistettiin, sitten sieltä otettiin yksi tikku missä oli numero, ja sen perusteella nainen antoi ennustuslapun.

Omalla kohdallani olin valinnut jo yhden tötsän, mikä jotenkin veti mua puoleensa, mutta mua ennen olleet olivat siirtäneet sen niin kauas etten viitsinyt lähteä tungeksimaan saadakseni sen. Niinpä valitsin lähimmän lievästi harmistuneena, ja sitten sieltä tuli tuo huono ennustus! Sanokaa hulluksi tai höpöjutuksi tätä ajatusta, mutta kyllä tässä joku universumin kosto mun mielestä oli :D Olis vaan pitänyt kurkotella sitä hyvää tötsää!

En muista ennustusta enää tarkkaan, mutta ainakin mua varoiteltiin muuttamasta, juuri kun olen omasta kämpästä haaveillut (noh, niin paljon en tähän kuitenkaan uskonut että antaisin sen estää muuttamista). Lisäksi opiskeluun kehotettiin panostamaan ja varoiteltiin sairastumisen mahdollisuudesta. Suotuisimmat paikat mulle ensi vuonna ovat etelä ja länsi. Vielä vähemmän uskottavan ennustuksesta teki se, että sitä oli "pikku maksua" vastaan mahdollista parantaa toisella kojulla...

Lopuksi ennustukset sidottiin nauhaan ja toivottiin vielä parempaa onnea tulevalle vuodelle

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti